Herätessäni eilen aamulla luulin lähteväni Lontooseen turistiksi. Aamupalan jälkeen löysin itseni kuitenkin radalle menevästä bussista. Perjatain jälkeen luulin kirjoittaneeni viimeisen blogini näistä kisoista, ja tänä aamuna heräsin kirjoittamaan seuraavaa.
Kisat Dorney - järvellä saattoivat onnistua hyvin noin ulkopuolisen silmin. Olen toista mieltä. Sivuvastainen tuuli ja liian myöhään tehdyt ratojen muutokset tekivät kilpailuista vaikeat hyväksyä, ainakin muutaman lähdön osalta. Sivuvastainen tuuli vaikutti kahden ensimmäisen päivän jälkeen jollain tavalla kaikkiin lähtöihin. Radat 4-6 olivat paremmassa asemassa kuin radat 1-3. Soutajille ja valmentajille oli etukäteen sanottu että kannattaa pyrkiä voittamaan erät jotta varmistaa hyvät lähtöasetelmat seuraavalle kierrokselle. Ratamuutoksia alettiin kuitenkin tehdä vasta perjantaina kahden finaalipäivän jälkeen. Miksi vasta sitten? Tiedämme kuitenkin että marginaalit ovat kovin pieniä ja pienikin saavutettu ja menetetty etu vaikuttaa sekä urheilijan pääkopassa että vauhdissa.
M2x
Uusi-Seelanti voitti radalta 5, hävittyään välierässään Argentiinalle joka sai radan 4. Radalta 6 starttasi välierän kolmonen, Italia, ja radalta 3 toisen välierän voittaja Slovenia. Radat olisi ehdottomasti pitänyt tässä lähdössä vaihtaa siten että välierien voittajat olisivat kilpailleet radoilla 5-6. Uusi-Seelanti olisi saanut radan 3 tai 4, ja Italia radan 1 tai 2. Cop ja Spik saattoivat menettää kultamitalin tämän takia. Kaikki kunnia Uuden-Seelannin mahtavalle taistelulle, mutta en ihan purematta tätä lähtöä niele. Toinen hyötyjä oli Italia joka pääsi hyökkäämään tuulen suojasta mukaan kärkikahinoihin.
M1x - Timin kannalta
Timin puolivälierässä saavuttaneen kakkospaikan olisi pätänyt johtaa siihen että hän olisi välierässä ollut radalla 3 tai 4, ja lähdössä Timin "päävastustajana" ollut Aleksandrov olisi saanut radan 1 tai 2. Aleksandrov pääsi vetämään parhaissa olosuhteissa radalta 6 ja Tim oli vitosella. En usko että Tim olisi voittanut Aleksandrovia vastatuuleen ratamuutoksen turvinkaan, mutta olisimme saattaneet nähdä tiukemman taistelun finaalipaikasta. Sitten kun radat B-finaaliin muutettiin ei Timillä todellakaan ollut mitään jakoa kilpailla ratojen 4-6 kanssa. Tufte veti parhaan kisavetonsa ja pystyi vähän haastamaan radalta 1, mutta hän on Timiä suurikokoisempi ja tehoakin löytyy enemmän.
M4-
Miesten perämiehetön nelonen ratkesi välierässä jossa Iso-Britannia voitti Australian ja pääsi loppujen lopuksi radalle 6, Australian joutuessa radalle 4. USA voitti toisen semin ja sai radan 5. Periaatteessa olympiakulta ratkesi semifinaalissa jossa Iso-Britannia voitti paremman radan finaaliin.
Näitä esimerkkejä löytyy liian paljon. Välierän 3 sija saattoi olla avain hyvään lopputulokseen jos sai finaaliin radan 6. Eräs esimerkki tästä on Australian LM4-. Venekunta oli välieränsä 3. mutta taisteli finaalin voitosta radalta 6. Samaan aikaan radalta 2 startannut välieräkakkonen Sveitsi oli täysin ulkona mitalitaistelusta. Toisen välierän kakkonen, Etelä-Afrikka veti hopealle radalta 5. Mikäli tässä lähdössä olisi tehty tarvittavat muutokset, Tanska ja Iso-Britannia olisi sijoitettu radoille 5-6 ja Etelä-Afrikka ja Sveitsi radoille 3-4. Nähdyn perusteella tulokset olisivat olleet hieman erilaiset. Vääryyttä kärsivat GBR, DEN, SUI ja NED.
Olympiaregatta ansaitsee paremman vesialueen mitä tämä järvi voi tarjota. Ei ole oikein että hyvistä alku ja puolivälieristä palkinto tulee satunnaisesti. Sekään ei tosin ole hyvä että kun mennään finaaliin niin sieltä tullaan aina kiilan muodossa ja mitaleista pystyy taistelemaan vain 3-4 joukkuetta. Tällaisten tilanteiden varalle on kehitettävä erilaisia ratkaisumalleja, jopa niin että kisaformaatti voi muuttua sen mukaan millä formaatilla saavutetaan "oikeudenmukaisin" tulos. Lähtöjä voi vetää 2 joukkuetta kerrallaan, siten että voittajat jatkoon ja häviäjät keräilyyn. Ensimmäisen kierroksen jälkeen olisi mahdollista myös se, että valmentajat valitsevat suojattiensa radat ensimmäisen kierroksen tulosten mukaisessa järjestyksessä tuntia ennen lähtöä. Mikäli olosuhteet ovat hyvät voidaan kilpailut viedä läpi "normaalisti". Aikataulua on myös voitava rukata siten että kilpaillaan siihen vuorokaudenaikaan kun olosuhteet ovat hyvät. Olisi mielestäni ollut täälläkin paikallaan kilpailla 7-10 aamulla, jolloin olosuhteet olivat parhaat ja ennen kaikkea tasapuolisimmat. Uskon että yleisö olisi löytänyt kilpailut siihenkin aikaan ja TV-yleisö olisi voinut nauttia näillä aikavyöhykkeillä soutupainotteista aamupalaa.
Joka tapauksessa eilinen päivä Brittien ohella oli Tanskan ja Tshekin. LM2x voitti britit radalta 5 brittien päästessä kisaan radalta 6. En tiedä mitä briteille tapahtui ensimmäisen startin jälkeen, mutta lähtö uusittiin hieman kyseenalaisesti. Sääntöjen mukaan 100m jälkeen lähtö vedetään maaliin, jos joku keskeyttää niin se on heidän oma asiansa. Tässä tapauksessa tuomari kuitenkin pysäytti koko lähdön. Sitäkin parempi että eivät voittaneet lähtöä. Fie Erichsen voitti Tanskalle hopeamitalin Tshekin Mirka Knapkovan vanavedessä. Mirka oli suvereeni ja voitti ylivoimaisesti, mutta Erichsen teki loistavaa työtä ja pystyi pitämään Australian Kim Crown takanaan.
Suomen koko mitalisaalin näissä karkeloissa on 0. Tanskan soudun saalis on 1-1-1, ja Tshekin soutajien saalis 1-1-0. Toivon että suomalainen urheilu on nyt pohjalla josta saa jaloilla ponnistettua tukevasti ylöpäin.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti