lauantai 19. syyskuuta 2009

Speed and results

I have to agree that the results of my sculling group have been terrible at World Championships and European championships. Maybe it is good to look behind the numbers as well.

For me as a coach, speed is most important. If we have speed, we will have results, at some point. Starting point of the M4x was 10th place in Beijing, quite good semi-final there too, but no final. Jakub Hanak finished his career, and according to the members of the crew he was the best man of it.

This year we had to replace Hanak at the 3 seat, as well as improve all crew members even to sustain the level of last year. Our speed at the world championships shows that we were able to do this. Speed was competitive, and the result would have been excellent if we would have been 0,11 seconds faster. Peter Buzrla especially made huge improvement on his technique, but having said that, everyone else improved as well.

We can also look at the level of competition at M4x this year. 1. Poland, Olympic champions and now 4-time world champions. They were out of our reach, this year. 2. Australia with the M2x Olympic Champions from Beijing, strong crew, but maybe possible to win on headwind. 3. Germany, big rowing nations number one priority boat with Marcel Hacker. At semi-final we were faster than them for the last 1500m of the race. 4. Croatia, new boat, U23 world Champions, winners at Munich and so on. 5th and 6th France and Italy, boats that we competed with to make the A-final. Italy, 2nd in Beijing and France 3rd. Some people have cahnged, at the French boat was the olympic champions from the M2x in Athens, and also world Champs on 2x in Munich (Hardy- Maquet). Simone Ranieri was still stroking the Italian boat.

At B-final we had Slovenia, with Cop, Estonia with Endrekson and so on. I think that the event really had excellent quality. B-final was a failiure from us. We should have been able to compete with the top crews of it.


M2x Buzrla - Jirka for the European Championships

We use speedcoach at our training and I have some knowledge of their speed. I only say that is was a pity that David became ill and we were not able to race. It was tough decision, especially to David to make, but that´s sport. There is nothing You can do.

Jakub Houska

Jakub improved his best ever time in 1x by 25 seconds in Belarus, normal conditions. I think it is quite clear sign of improvement from him. Last place, but so what? He did fight with 2 other guys, but skill to sprint is not there yet. We have to focus to improvment. Jakub has some talent, and maybe some day he can reach his potential, and then the speed will be very much something else than today.

I think that results on paper look bad, but I know that when we have speed, results will come. I can be proud of these men, even with these results. If we think about London, improvement is the most important key to success, we have to continue to push ourselves to make the improvement, every single day. We missed the results this year, it is time for some patience, and vacation.

torstai 17. syyskuuta 2009

Můj rok jedna v České republice

Jedenácté místo na mistrovství světa není dobrý výsledek. Měli jsme rychlost na lepší výsledek (jak jsme viděli v semifinále), ale ztratili jsme možnost závodit ve finále A o 0,1 vteřiny.

V průběhu mého krátkého času jsem již něco viděl z českého veslování. Rád bych se s Vámi podělil o své úvahy, které snad pomohou českým veslařům být rychlejší a VYHRÁT na mistrovství světa nebo na olympijských hrách. V Poznani jsme viděli, že máme dobrou tréninkovou filozofii a veslařskou techniku. Několik lodí se probojovalo do finále A; rád bych poznamenal, že zde nejsem, abych kritizoval české trenéry, kteří udělali skvělý kus práce, ale rád bych přinesl nové úhly pohledu, které mohou pomoci naším lodím být ještě lepší.


Co zlepšit?

Jako bývalý trenér lehkých vah jsem viděl vliv tělesné váhy na rychlost lodě, který může být větší, než si můžeme myslet. Snížení tělesné váhy je první věc, kterou se můžeme zrychlit. Můžeme matematicky spočítat kolik jeden kilogram váhy přidává na mokrém povrchu lodi (mokrý povrch lodi – jak moc je loď ponořena do vody), tedy jak moc se zpomaluje loď v určité rychlosti.
Například zvýšení váhy o 10kg v posádce M4x znamená 1,36 vteřin ztraceného času při rychlosti 5:45 na 2000m. Díky tomu, že jsme prohráli o 0,1 vteřiny tak 1,36 vteřin je hodně. Jeden kilogram by znamenal 0,14 vteřin, což by stačilo na finále A za předpokladu, že by síla sportovce zůstala neměnná. Tuto matematickou kalkulaci můžeme použít na jakoukoliv disciplínu. U skifu 1kg navíc znamená 0,6 vteřiny. Mnohem víc než u M4x.

Podobná kalkulace je možná při porovnání individuálních časů na Concept2 a různé váhy. Díky tomu, že mám informace o polské M4x (závodní váha, časy na Concept2) mohu svůj tým s těmito daty porovnávat. Polský průměr Concept2 na 2000m je 5:57,3 při průměrné váze 92,2kg. Naše M4x vážila na MČR v Olomouci 90,5 kg a průměrný výkon na Concept2 byl 6:01,3. Když vezmeme v potaz skutečnost, že naše posádka je „trochu lehčí“ a že mokrý povrch lodi je menší, můžeme „upravit“ náš výsledek matematicky a můžeme získat výkon 6:00,4. Pro mě to znamená, že jsme hodně pozadu za polskou posádkou v naší fyzické výkonnosti. Cíl je být lepší než polská posádka do budoucna. Proto potřebujeme zlepšit naše výkony na Concept2, ale zároveň udržet stejnou tělesnou váhu, nebo dokonce tělesnou váhu snížit na závodní období. Neříkám, že bychom všichni měli být lehké váhy, ale věřím, že každý veslař má optimální tělesnou váhu, který by se měl projevit v nejlepším výkonu na vodě. „Tuk“ nepohání veslařskou loď.


Jak snížit tělesnou váhu a zároveň si udržet vysokou úroveň výkonu?

Je vědecky znovu a znovu dokazováno, že zdravá a na antioxidanty bohatá strava podporuje regeneraci stejně tak imunitu proti infekcím a onemocněním a překvapivě je také dobrou zbraní proti únavovým zraněním. Zdravá strava normálně upraví tělesnou váhu na optimální hodnotu. Se zdravou výživou je také možné ovlivnit střevní floru pro lepší boj proti virům. Znalost zdravé výživy se v nejlepším případě přenese přes sportovce na jejich rodiny, jejich po-sportovní život a umožní lidem dobré zdraví.

V Dukle máme skvělé místo na zlepšení výživy sportovců. Věřím, že je to velmi efektivní způsob, jakým dosáhnout lepší zdraví sportovců v průběhu tréninků a závodů, ale také lepších výsledků při závodech. V letošním roce jsme vylepšili stravování na soustředěních a já silně věřím, že bychom měli v těchto snahách nadále pokračovat přes stravování na všech závodech a soustředěních. V budoucnu budu
o této problematice psát podrobněji, přesto se ptejte na cokoliv pokud máte otázky.


Silový trénink

My, jako trenéři se snažíme vytrénovat rychlé veslaře. Viděl jsem tréninky na nárůst svalové hmoty vrchní části těla, která závodníkovi přidává váhu, ale ne rychlost pro veslování. Nerelevantní váha také zpomaluje loď. Síla, speciálně horní části těla, není téměř nikdy určujícím faktorem pro veslařskou výkonnost. Když se jednoduše podíváme na většinu úspěšných veslařů, velká skupina z nich jsou vysocí a štíhlí závodníci s dlouhými svaly a minimem tělesného tuku. Vždycky zde budou výjimky potvrzující pravidlo, ale být výjimkou znamená mít výjimečné fyziologické parametry, které většina lidí nebude nikdy mít.


Prevence onemocnění

Dobrá výživa podporuje imunitní systém. Jak zabránit virům v šíření je mytí rukou hlavně před jídly, a také používat individuální lahve na pití v průběhu tréninku a závodů.


Vzdělání

Věřím, že potřebujeme vybudovat život sportovců tak, že se mají možnost připravit na život po sportovní kariéře na vrcholné úrovni. Myslím si, že je velmi důležité, že sportovci se chtějí zlepšit ve sportu, ale zároveň také v dalších oblastech života. Studium a veslování je možné zkombinovat na vrcholné úrovni. Znamená to vysokou míru soustředění a motivaci, ale je to možné. K tomu, abychom měli úspěšné veslaře, potřebujeme sportovce, kteří mají výjimečnou motivaci k učení se nových věcí a ke zlepšení fyzické kondice.

Veslování není pouze matematika, ale také hodně dovedností a pocitů. Je hodně způsobů jak naučit dobrou veslařskou techniku. Každý trenér má svůj způsob. Můj způsob je, že se snažím naučit veslaře vnímat a cítit směr síly, která pohybuje loď každým tempem. Porozumění a cítění pohybu jsou nezbytné pro pochopení podstaty veslařského tempa.

maanantai 14. syyskuuta 2009

EM-kisat, Brest

Tänä iltana istahdetaan bussiin Prahassa ja huomenna illalla noustaan bussista Brestissä. Matka ei ole valtavan pitkä, mutta tiet ovat Puolassa hitaita kulkea. Brestiin ollaan menossa, tosin muuttunein suunnitelmin.

Tomas Karas on sairaana eikä pääse reissuun joten pariaironelonen ei lähde. Kokeilimme Jakub Houskaa neloseen, mutta homma ei lähtenyt toimimaan, niinpä kisat vedetään ryhmäni miesten osalta seuraavasti:

Pariairokaksikko Miehet (M2x): Petr Buzrla - David Jirka
Yksikkö Miehet (M1x): Jakub Houska

Näin ensimmäistä kertaa kaksikon vesillä tänään ja se oli positiivinen yllätys. Saa nähdä miten kisat menevät, jos homma kestää kasassa niin edellytykset ovat vaikka mihin. Petr ja David ovat taistelijoita isolla T:llä. Tekniikan ja yhteissoudun toimiessa voimme nähdä positiivisen yllätyksen, mutta toisaalta viikon harjoittelun jälkeen on mahdollista että soutu ailahtelee niin paljon että vauhti ei riitä hyvään sijoitukseen. Venekunnan keskipaino on n. 88kg ja ergokeskiarvo n. 6:00, fysiikan puoleen on siis jotain saumaa onnistumiseen. Jakub Houskalta odotan lähinnä hyviä kisavetoja ja taisteluita, sijoituksesta viis. Hänelle matka on opintomatka ja kaikki päänahat ovat plussaa.

Kaikkiaan meitä lähtee bussilastillinen. M4-, LM4-, LM2x, LW2x, W1x, W2x, M1x ja M2x valmentajineen, fysioineen ja kuskeineen.

EM-kisojen jälkeen on sitten kausi ohi, ja tulee olemaan ainalyysin aika kuluneesta kaudesta.