maanantai 2. kesäkuuta 2014

”Käyppäs pyörällä”

Pekka kysyi minulta talvella mahdollisuudestamme lainata pyörää erityisluokalle. Päättelimme että mikä ettei, kokeillaan vaan. Olemme itse niin innostuneita Wattbikesta että päättelimme että kyllä siitä innostuvat koululaisetkin. Aika kului ja saimme koulusta positiivista palautetta pitkin kevättä. Tänään vastaanotimme alla olevan kirjoituksen, ja pyysimme luvan sen julkaisemiseen. Kirjoitus kertoo siitä millä tavoin liikunta parhaimmillaan voi vaikuttaa nuoren koulunkäyntiin ja kehitykseen. Meillä on kaikki mahdollisuudet ja resurssit tarjota nuorille positiivisia kokemuksia liikunnan parissa, miksi emme yhdessä pyrkisi tekemään näistä positiivisista kokemuksista mahdollisia!


Imatralainen Wattbikea maahantuova yritys lainasi kevätlukukaudella 2014 lappeenrantalaisen erityisluokan käyttöön Wattbike -kuntopyörän. Luokassa oli kevään aikana 18 oppilasta ja 5 aikuista. Oppilaat olivat 11 - 16-vuotiaita. Tässä luokkamme kokemuksia sisäpyöräilystä:



- on perjantai-iltapäivä. Kotiinlähdön aika on jo ohitettu, silti makaamme luokan lattialla. Joku oppilaista yrittää nousta ylös, loput venyttelevät jalkojaan. Olemme viikon päätteeksi ajaneet pyörällä kilpaa: kuka ajaa pisimmän matkan kahdessa minuutissa. Olemme kokeilleet useampia kaksiminuuttisia ja nyt jalkamme ovat tärisevät. Nauramme yhdessä ja vertailemme jalkojamme. Pyörä on koonnut meidät yhteen, toiminut sosiaalistajana ja yhdistävänä tekijänä luokassa, jossa joidenkin oppilaiden pulmana on syrjään vetäytyneisyys. Olemme myös näiden lyhyiden kilpa-ajotuokioiden aikana harjoitelleet sietämään voittamista ja häviämistä. Tai olemme ylittäneet itsemme tulemaan mukaan kilpaan. Jollekin oppilaalle se, että hän tuli seuraamaan luokkakaverin polkemista, oli jo itsensä voittamista, uskaltautumista muiden seuraan.

- pyörää hyödynnettiin jännitystilojen tai paniikkikohtausten lievittämiseen tai poistamiseen: hiljalleen polkiessa tai kovaa polkiessa oppilas pystyi unohtamaan oman jännityksen tai pelon. Oppilaat kertoivat myös, että polkeminen helpottaa masennuksen ja ahdistuksen oireita. Oppilaat polkivat pyörää siirtääkseen pakko-oireita tai korvatakseen pakko-oireensa.

- anoreksiaan ja muihin syömishäiriöihin liittyy luuntiheyden muutokset ja osteoporoosi. Päivittäinen pyöräily on toiminut somaattisten oireiden tukimuotona.

- fysioterapeutti suositteli pyörän käyttöä autismikuntoutuksessa. Autisminkirjoon liittyvää ahdistusta, joka ilmenee kehän kiertämisenä, voidaan kanavoida ikätasoa vastaavaan tekemiseen ohjaamalla autistinen oppilas pyöräilemään. Pyörän polkeminen rauhoittaa autistia mielekkäämmällä tavalla kuin kehäkävely.

- kömpelö ja ylipainoinen oppilas ei halunnut osallistua liikuntatunteihin: oman kehon ja omien taitojen vertailu ikätovereihin ei kannustanut mukaan. Vakaasti seisovalle ja jämäkälle pyörälle oli kuitenkin mukava kiivetä ja polkea oman kunnon mukaan. Oppilaasta oli mukava huomata, kuinka matka taittui helpommin ja kunto kohosi kevään edetessä. Näin pyörä toimi nuoren liikunta-aktiivisuuden motivoijana.

- mielenterveyden ongelmista johtuen osa oppilaista liikkuu liian vähän: seuraukset näkyvät heikentyneenä yleiskuntona, minä- ja kehonkuvan muuttumisena ja edelleen itsetunnossa. Oppilaat kertoivat, että pyörällä ajo lisäsi itsen hallinnan tunnetta, varmuutta ja voiman ja vahvuuden kokemusta.


- joidenkin oppilaiden ongelmana on tarkkaavuuden kohdentamisen ja ylläpitämisen vaikeus, keskittymiskykyyn liittyvät pulmat tai vireystilan säätelyyn liittyvät ongelmat. Se, että pyörä on luokassa, lähellä, mahdollistaa kesken tunnin tapahtuvan ripeän liikunnan, joka lisää aivojen verenkiertoa, välittäjäaineiden määrää ja vahvistaa hermosolujen välisiä yhteyksiä. Näin oppilas pystyy itse hallitsemaan omaa vireyttään ja aktiivisuuttaan. Tällä on luokkahuonekäyttäytymistä merkittävästi parantava vaikutus: vaikutus näkyy oppilaan käytöksessä sekä tehtäviin keskittymisessä. Tämä hallinnan tunne helpottaa myös niitä oppilaita, joiden pulmana on sosiaalinen tai aggressiivinen käytöshäiriö.

- oppilaat viettävät luokassa paikallaan suuren osan koulupäivästä. Pyörä on tarjonnut hyvät puitteet fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tämä on opettajan mielestä tukenut oppilaan oppimista, sillä lyhyelläkin liikuntasuorituksella on myönteinen vaikutus oppimisvalmiuksiin ja kognitiiviseen toimintaan. Neuropsykologiasta tiedämme, että liikunta stimuloi niitä aivojen osia, jotka vastaavat kognitiivisista toiminnoista, kuten muisti ja keskittyminen.

- opetushallituksen toive on, että liikuntaa pitäisi lisätä helpolla ja mielekkäällä tavalla oppilaan koulupäivään. Tämä on nyt mahdollistunut. Liike on lisännyt monen oppilaan kouluviihtyvyyttä. Pyöräilemällä oppilas on voinut purkaa ylimääräistä energiaa. Pyörä on tarjonnut myös hyvän mahdollisuuden rentoutumiseen intensiivisen opiskelun lomassa. Samoin se on tarjonnut vaihtoehtoista tekemistä tauoille sähköisten viestimien lomaan. Taukotekemisenä pyörä onkin ollut kovassa pyörityksessä.

Koulumme on köyhä ja siksi se jää. Toivomme, että edellä mainituista tulisi sellainen tuntuma, että Wattbikea maahantuovan Indoor Sports Oy Finlandin hyväntekeväisyys yhden erityisluokan oppilaiden päivään on ollut iso kädenojennus. Uskomme niin, että apu tähän hetkeen on iso satsaus oppilaan elämään.

Kiitos!

Terveisin opettajat ja oppilaat

Tämän kirjoituksen luettuamme ja keskusteltuamme yrityksessäni pyörän merkityksestä tälle oppilasryhmälle, päätimme lahjoittaa pyörän ko. koululle. Näin haluamme osaltamme tukea nuorten kehitystä ja koulun toimintaa. Toivomme että muutkin yritykset lähtevät tukemaan liikuntaa kouuissa, ihan vain yleisen hyvinvoinnin ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi.

Veikko, Pekka & Markku