perjantai 20. maaliskuuta 2009

Sabaudiassa mikään ei muutu, vai muuttuuko sittenkin?


Kohta on parin viikon rupeama tutussa Italialaiskylässä jälleen ohi. Laskin joskus että olen viettänyt tässä kylässä lähes vuoden elämästäni. Kylä on siis vanha tuttu. Tsekkien kanssa olemme veneidemme kanssa Marina Militaren vieraana, suomalaisten kanssa olimme siinä satamassa viimeksi vuonna 1992, jolloin Pertti Karppinen oli viimeistä kertaa leirivahvuudessamme mukana.

Harjoittelu on sujunut nuottien mukaan ja soutajat olleet terveinä. Viikkotuntimäärät ovat jossakin 17 tunnin korvilla (6pvä/vko). Olemme käyttäneet polkupyöriälenkkejä palauttavina muutaman kerran viikossa, muuten harjoittelu on sujunut järvellä. Tänään vedimme leirikisan, joka osoitti että vauhti on lähes kelvollista, vaikka kevyen kaveri pokkasikin voiton. Leirikisamatka on Tsekeillä vähän pidempi kuin suomalaisten "päästä-radan loppuun" (n. 4900m). Tsekit vetävät perinteisesti päästä Aragostan laituriin. Alla tulokset, omat valmennettavani kursivoituna. Keli ei ollut kovin nopea, kevyt sivuvastainen tuuli hidasti vauhtia, mutta tuuli oli todella kevyt joten suoritusta se ei haitannut millään tavalla. Sabaudiassa vallitsevien virtausten vuoksi on vaikea sanoa mikä on tarkka kilpailumatka, mutta oma speedcoacheihin perustuva arvaukseni on n. 5650m.

1x
Ondrej Vetesnik, 21:26,0 (LW)
Tomas Karas, 21:45,0
David Jirka, 21:46,0

Jan Vetesnik, 21:46,0 (LW)
Petr Buzrla, 21:57,0
Milan Dolecek, 22:02,0
Petr Vitasek, 22:13,0

Vojtech Bejblik, 22:45,0 (LW)

2-
Vachlav Chalupa - Jakub Mackovicka, 20:37,0
Miroslav Vrastil - Jiri Kopac, 20:49,0

Kotimatka alkaa huomenna lounaan jälkeen Dukla Prahan bussilla. Kotiin saavumme sunnuntaina 22.3, joka onkin sopivasti vaimoni Päivin syntymäpäivä. Täytynee pistäytyä Sandron herkkukaupassa lunastamassa pullo hyvää proseccoa! Lasten tuliaiset tuli hankittua edullisesti Sabaudian kuuluisilta markkinoilta.

Lopuksi kuva-arvoitus. Ensimmäinen blogiini omalla nimellään oikein vastannut saa Finnrowing OY:ltä soutuhousut!

Kysymys kuuluu: Mitä erikoista on tämän blogin ylälaidassa olevassa kuvassa?
(arvoitus on suunnattu Sabaudiassa käyneille...)

keskiviikko 4. maaliskuuta 2009

Kyllä on auton myynti kiven alla


Tämä on tällä kertaa hieman kaupallinen blogi. Viimeisenä epätoivoisena keinona ajattelin markkinoida tässä blogissa käytettyä maasturiani. Jos siis et innostu kaupallisesta blogista, jätä lukeminen tähän ja tutkaile verkosta muita asioita.

Muuttaessamme suomesta päätin laittaa hyvin palvelleen, mutta ei vielä kuitenkaan ikälopun automme myyntiin. Olen myynyt sitä nyt 3 kuukautta ja pudottanut hintapyyntöä 10 000€, mutta kauppa ei vaan käy. Globaali taloudellinen tilanne on tietysti seltyksenä, mutta eihän lamankaan aikana kaikki pysähdy. Jossain Suomessa elää ja hengittää taatusti henkilö joka ostaisi kärryni riemumielin jos hänelle vain saisi sanan tästä loistavasta tilaisuudesta. Hinta alkaa olla jo niin edullinen että hävettää. Olemme markkinoinnillisen ongleman edessä; kuinka paljon minun pitää maksaa että saan markkinoitua tätä autoa niin laajalti että potentiaalinen ostaja huomaa tilaisuutensa, hinta on jo niin edullinen että sen luulisi olevan vahva markkinointitekijä. Samanlaisia autoja myydään 10 000€ kalliimmalla, sitä en tiedä ostetaanko niitä siihen hintaan, mutta uskoa ostajiin ainakin on. Mitähän verottaja tuumaisi jos ajaisin auton tänne Tsekkiin ja anoisin maksamani verot takaisin. Taitaisivat jäädä verot saamatta vaikka olisihan se vain kohtuullista että palauttaisivat ainakin suuren osan!
Kyllä täytyy sanoa että on tahmeaa. Eikä taida olla mitään järkeä seisottaa autoa tätä 3,5 vuoden pestiä loppuun. Täältä voi lähtiessä vaikka ostaa Skodan ja ajella sitten kotiuduttua sillä. (Tsekin kielessä Skoda merkitsee paitsi sukunimea, myös häpeää...outo nimi automerkille)

Autoilu täällä on hieman edullisempaa kuin Suomessa. Polttonesteiden litrahinta on n. 1€, diesel hiukkaen halvempaa, joten sikälikin sen voisi tuoda tänne. Jarruna on se, että täällä on erinomainen joukkoliikenne ja autoilu kaikkinensa maksaa täälläkin. Todellinen tarve ei taida ylittää hankinta/tuonti kynnystä, vaikka mukavahan se olisi täällä Pajerolla ajella.

http://www.nettiauto.com/mitsubishi/pajero/2261921

Tuosta osoitteesta pääsee katsomaan tarkemmin kärryä. Soutuväelle sellainen vinkki että 3,2 l dieselmylly riittää veturiksi komeasti, ja talvellakin pääsee kun on neliveto. Eikä anneta laman lannistaa!